Alla inlägg den 19 oktober 2010

Av Pia Nilsson - 19 oktober 2010 09:08

Jag har fått förfrågan på hur man gör ett askkort som jag visat här på bloggen och nu ska jag ge er den jättelätta beskrivningen.


Det ni först behöver är 2 papper med mönster på båda sidor och jag har valt Maja design som även är lite kraftigare och stadigare.


 


Ta sen det som ska bli själva asken (kortet) och skär ut det i 30X30.

 


Sen ska ni biga 10 cm in på var sida så att det kommer bildas 9 st rutor. Gör efter det 4 skåror som bilden visar för att sedan kunna vika upp kanterna. Så är själva botten på asken klart.



Sen är det locket och det skär ni ut en kvadrat som är 16.4X16.4 cm.

   


Biga sen 3 cm in på alla 3 kanter och skär som bilden visar för att sedan klistra så att det bildas ett lock.  


Så är själva asken klar och nu kan man välja hur man vill dekorera den.  


När man tar bort locket så visas själva kortet och det är det som man kan dekorera precis hur man vill. Jag brukar lägga ut lite och flytta runt för att se vad som passar innan jag klistrar fast sakerna. Man kan använda stämplar eller foton beroende på vad man ska ha det till.  


Ett färdigt exempel är ju mitt julkort som jag gjorde och det ser ju ut så här om ni minns.  

Två färdiga askar som jag dekorerat med spets och rosor bl.a på locket.  

som ni kan se har jag satt spets på nedere kanten på locket och då har jag skarven på framsidan som jag sedan döljt med en blomma eller charm.

Presentation


Kallas Pia Puma på nätet och är mest känd inom hittekattsfolket men sysslar med scrapbooking på fritiden och då mest kort.
Testar olika tekniker och tanken är att jag ska visa mina olika alster och även testa beskrivningar och visa, ge åsikter och tips.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards