Alla inlägg under september 2010

Av Pia Nilsson - 8 september 2010 19:32

Jag har gjort ett lite annorluda och speciellt födelsedagskort. Ihopvikt ser det ut som en ask men tar man bort locket så vecklas sidorna ut och bildar ett kort.

 


Och så en liten stjuvtitt inuti kortet.

 

Även på askkortet har jag använt mig av mina egna handgjorda rosor givetvis;)

Av Pia Nilsson - 7 september 2010 16:05

Har du svårt att hitta rätt färg på rosor och blommor till dina arbeten? eller tycker du att det är för dyrt att köpa på sig en massa olika sorters rosor och vill använda upp alla stuvbitar som blir när du scrappar. Här kommer en beskrivning på hur man kan göra egna rosor av vanlig cardstock som finns in en massa olika färger.

För att starta behöver du;


*Lim som är genomskinligt när det torkar (jag har använder mig av Scrappy glue)
*Cardstock i den färgen du önskar (jag valde rosa)
*Pensel
*Blomstans
*Mini mister (eller liknande som man kan spraya vatten med)



 

*Stansa ut 4 blommor från cardstocken och spraya på lite vatten så de mjuknar upp lite.


 

*Använd sedan toppen på penseln för att markera mitten och tryck ihop rosorna. Ta bort penseln och tryck ihop ännu mer.


 

*Veckla upp 3 av rosbladen.


 

*Klicka lite lim i en av rosblanden och ta det outvecklade bladet och sätt i. Tryck ihop lite. Sätt lim på de andra två rosbladen och sätt i det som du redan gjort. Tryck ihop och fixa rosen så du får den form som du tycker blir bra.


 

*När du tycker den ser bra ut och är nöjd låter du den torka. Limmet kommer att göra den lite hård vilket gör den stark och hållbar med.


 

*Man kan fixa till dem ännu mer om man vill genom att embossa lite eller använda sig av magic pearls för att få extra effekt. På bilden är det vanliga enkla dock.


Hoppas ni vill testa och att jag inspirerat er till att göra egna rosor. Visst går det navända sig av retroblomman med om man har den stansen. Bara att testa sig fram och med olika stansar blir deft olika sorters blommor.


Lycka till
Pia Puma




















Presentation


Kallas Pia Puma på nätet och är mest känd inom hittekattsfolket men sysslar med scrapbooking på fritiden och då mest kort.
Testar olika tekniker och tanken är att jag ska visa mina olika alster och även testa beskrivningar och visa, ge åsikter och tips.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards